Planprogram for kommuneplanens arealdel  2022-42

Planprogram for kommuneplanens arealdel 2022-42

Publisert av Erik Sennesvik den 22.02.21.

For alle regionale planer og kommuneplaner, og for reguleringsplaner som kan ha vesentlige virkninger for miljø og samfunn, skal det som ledd i varsling av planoppstart utarbeides et planprogram som grunnlag for planarbeidet. Planprogrammet skal gjøre rede for formålet med planarbeidet, planprosessen med frister og deltakere, opplegget for medvirkning, spesielt i forhold til grupper som antas å bli særlig berørt, hvilke alternativer som vil bli vurdert og behovet for utredninger.  Vellet har pekt på følgende områder

1.            Representativ medvirkning.

Planlegging og vedtak skal sikre åpenhet, forutsigbarhet og medvirkning for alle berørte interesser og myndigheter. Medvirkning bør være representativ.  Nye medvirkningsordninger i Bærum kan skape engasjement, men er ikke nødvendigvis representative.  Samarbeidsavtalen mellom Bærum kommune og velforeningene i Bærum bør derfor fremheves i plandokumentene for på den måten å bidra til representativ medvirkning i planprosessene.

2.            Planlegging for mennesker og ikke boliger.

Hovedprioriteringene i budsjettforslaget for Kommunal- og moderniseringsdepartementet for 2020 var:

  • Levende lokaldemokrati.
  • En enklere hverdag.
  • Trygge og gode boforhold.

Dette understreker behovet for å planlegge for «mennesker» og ikke «boliger».  Det innebærer også at arealplanleggingen må omfatte miljømessige forhold som gode og sosiale utearealer, utearealer som inspirerer til fellesskap, foreningsliv og sosial kontakt.

3.            Lokal tilgang til friluftsliv

Tilgang til friarealer og naturområder nær boligområder er samfunnspolitisk prioritert.  Dette må også gjenspeiles i planprogrammet.  Dette er selvsagt krevende i forhold til ønsker om nye utbyggingsområder.  Ofte er det sterke interesser som gjør seg gjeldende. Lokalmiljøene taper ofte i denne kampen.  Kommunen bør derfor vektlegge innspill fra eksisterende bomiljøer i større grad enn tilfellet er i dag for å bevare de kvaliteter som ligger i eksisterende bebyggelse.

4.            Knutepunktstrategi

Knutepunktstrategi innebærer, slik det presenteres, at utbygging i kollektive knutepunkter er miljøvennlig og bidrar til å øke kollektivandelen.  Oftest er dette Oslo-rettet kollektivtrafikk.  Samtidig er det slik at andelen av befolkningen som bor og arbeider i Bærum øker. Med dette som utgangspunkt er det viktig å planlegge for kollektivløsninger som dekker Bærums interne behov i forhold til nye og etablerte boligområder sett i forhold til arbeidsplasser i Bærum.

5.            Rykkinn-eksperimentet

Rykkinnutbyggingen anses å være vellykket ved at en lykkes med å tilby gode boliger til en rimelig kostnad, og ved å tilby gode bolignære utearealer og god tilgang på friarealer og trivsel. Det er viktig at Bærum kommune er sitt ansvar bevisst i forhold til de kvaliteter man la ned i dette boområdet.  Mye fokus i kommunen rettes nå mot de nye boligområdene.  Like viktig er det å sørge for at et totalplanlagt område som Rykkinn bevarer sine kvaliteter.