Bærumsveien opp til Johs Haugerud vei håper Statens vegvesen å åpne rundt mars i 2019. Avkjøringsrampe fra Sandvika og påkjøringsrampe til Sandvika på ny E16 fra Bærumskrysset blir ikke tatt i bruk før begge løp i tunnelen åpner, høsten 2019. Når Bærumsveien åpner vil det imidlertid være mulig å kjøre hele Bærumsveien ned gamle E16 mot Sandvika gjennom den gamle Hamang-tunnellen.
Skuitunnelen og Brennetunnelen delvis stengt fram til desember 2019
Nytt teknisk utstyr må på plass i tunnelene for at det skal kunne kjøre toveistrafikk i ett løp, fra høsten 2019. Selve oppgraderingen er planlagt å ta et år, og fører til delvis stengte tunneler og redusert framkommelighet i den perioden. Alt ventes å være klart i november/desember 2019
Det tekniske
anlegget i Skui -og Brennetunnelene skal stå ferdig oppgradert om ca. ett år.
Da kan Vegtrafikksentralen styre trafikken slik at det i ett løp kan kjøres
toveis trafikk, når tunnelene vaskes og vedlikeholdes, eller det skjer en
hendelse.
- Dette har lenge vært et ønske for å redusere trafikken på lokalveiene når vi
har nattestengte tunneler, sier teknisk byggeleder Lars Lund. Oppgraderingen av
det tekniske anlegget skjer nå, for at toveisreguleringen kan stå ferdig til
nye E16 gjennom Sandvika åpnes høsten 2019.
Tunneler stengt i retning Oslo (sørgående løp)
Fra oktober 2018 – april 2019 blir tunneler fra Isi til Vøyenenga, i retning Oslo stengt. Det vil gå toveis trafikk i retning Hønefoss (nordgående løp).
Avkjøring mot Skui og Rykkinn sørgående, og påkjøring mot Sandvika vil i denne perioden være stengt slik det er nå
Tunneler stengt i retning Hønefoss (nordgående løp)
Fra april
2019- november 2019 blir tunneler i retning Hønefoss stengt.
Det vil gå toveis trafikk i retning Oslo (sørgående løp)
Avkjøring mot Skui og Rykkinn nordgående og påkjøring mot Hønefoss vil i denne perioden være stengt.
Nytt lokalveinett i Sandvika
Vil du se hvordan det nye lokalveinettet blir på Sandvika-siden av den gamle Hamangtunnelen, kan du ta en titt i vedlegget.