Nei til McDonalds-restaurant med Drive-thru

Nei til McDonalds-restaurant med Drive-thru

Publisert av Erik Sennesvik den 23.08.21.

Etablering av en McDonalds-restaurant med drive-thru-løsning vil:

  • Være i strid med bestemmelsene i reguleringsplanen for Rykkinn Senter
  • Medføre økt bilbruk og trafikk i nærmiljøet, både i butikkens åpningstid og ut over denne
  • Tiltrekke seg bilbaserte kunder langt ut over senterets definerte handelsområde
  • -Økt risiko for konflikt mellom gående og andre som skal parkere for å besøke Rykkinn Senter.
  • En drive-thru kjørebane gjennom senterets parkeringsplass, rett forbi eksisterende spisesteders uteservering, senterets hovedinngang, HC-parkering og sykkelparkering virker lite gjennomtenkt. På hvilken måte er trafikksikkerhet for øvrige brukere av sentret ivaretas?
  • -Økt støy for beboere i området, antakelig ut over vanlig åpningstid for butikkene i senteret.

Berger og Rykkinn vel er av den oppfatning av en slik bruksendring som medfører økt bilbruk i området, ikke er forenlig med Bærum kommunes overordnede planer og klimastrategi og ønske om redusert bilbruk. Vi mener det også er i strid med gjeldende reguleringsplan. Utvikling av senteret er viktig for Rykkinn, men det må skje med utgangspunkt i den funksjonen senteret etter bestemmelsene skal ha. 

Uansett bør Bærum kommune avvise en drive-thru-løsning på bakgrunn av egne mål og strategier. Å tillate etablering av en restaurant med drive-thru løsning vil medføre økt biltrafikk fra andre områder av vestre Bærum i et område som er lagt opp for sykkel og gange. I kommunens arealplan er dette ikke et knutepunkt, men et lokalsenter. Den framlagte planen svekker dette målet og uthuler arealplanen og målet med vedtatt reguleringsplan for senteret på Rykkinn (2010).

Denne type virksomhet er vanligvis lagt til større veier eller områder utenfor boområder, hvor det ellers er vanlig å ferdes med bil. Det var tidligere regulert tomt ved Økrisletta, ved E16 for dette formålet. 

Rykkinnsenteret ligger i et boligområde og aktivitet og trafikkomfang må ta hensyn til dette. Også av denne grunn må dette forslaget avvises.

McD_Rykkinn-A0-10-2-Utomhusplan-Ny_situasjon.pdf