Brekkeski:  Sommerfugler og friluftsområdet tapte

Brekkeski: Sommerfugler og friluftsområdet tapte

Publisert av Erik Sennesvik den 22.08.21.

Statsforvalter mener kommunen har gjort sine egne vurderinger i henhold til plan- og bygningsloven, og sier at "det følger videre av forvaltningsloven § 34 andre ledd at Statsforvalteren skal legge stor vekt på det kommunale selvstyret ved prøving av det frie skjønn. Ettersom kommunens vurderinger og vekting av ulike planinteresser og -hensyn vil være utøvelse av kommunens frie skjønn, skal det i utgangspunktet mye til for å sette kommunens vedtak om reguleringsplaner til side." 

«Statsforvalteren presiserer at vedtak av arealplaner og deres nærmere planfaglige innhold beror på et lokalpolitisk skjønn, som klageinstansen skal være varsom med å overprøve. Statsforvalteren kan etter en gjennomgang av saken ikke se at det foreligger grunnlag for å foreta endringer i den vedtatte reguleringsplan basert på klagernes anførsler.

Vellet viste til at friluftsliv er opplevelse av uberørt natur, og at det som er viktigst for innbyggerne er å kunne ferdes i fri og uberørt natur i et typisk bondelandsskap. Enhver ny bebyggelse i dette området vil forringe kvaliteten på denne opplevelsen. Statsforvalteren viser til at lovens system er slik at kommunen kan regulere når den finner det nødvendig. Det er kommunestyret som etter en samlet vurdering avgjør hvilke arealer som skal reguleres og hvordan de skal utnyttes. Verken grunneiere, rettighetshavere, naboer eller andre med tilknytning til planområdet har krav på at reguleringen blir gjennomført i samsvar med deres ønsker.

Samlokalisering
"Klager stiller spørsmål ved om utredning av utbyggingen også burde omfatte en vurdering av omfang og størrelse på institusjonene i forhold til beboernes utviklingsmuligheter og trivsel. Videre anføres det at det ikke er i tråd med nasjonale råd når Bærum kommune bruker samorganisering som hovedargument, der beboernes behov synes å være det stikk motsatte. Statsforvalteren viser til at kommunen har foretatt en faglig begrunnet vurdering av hvilke behov som ligger til grunn for detaljregulering av Busoppveien 22, og vi bemerker at beboernes behov og utviklingsmuligheter ligger utenfor det Statsforvalteren kan ta stilling til i en klagesak på reguleringsplan."

Naturmangfold

Vellet mener at undersøkelsene ikke tilfredsstiller intensjonen i naturmangfoldloven § 8 og at kunnskapsgrunnlaget ikke er godt nok. Kommunen har vist til at tiltakets virkning på naturmangfoldet er vurdert i Norconsult sin
rapport av 17. april 2020, noe som også er en del av beslutningsgrunnlaget. Statsforvalteren har lest rapporten og det vises til denne i sin helhet. Vi kan ikke se at klager har dokumentert forhold som bestrider Norconsult sin rapport eller er egnet til å sette deres faglige vurdering til side. Det er i rapporten vist til at tiltaket bør ses i sammenheng med en bit-for-bit nedbygging av mindre stykker med hverdagsnatur i kommunen. Dette er kommunen innforstått med, men det er foretatt en avveining av de ulike interesser satt opp mot hverandre, og det er også vist til at det valget som kommunen har gjort er ment å være et sjeldent unntak. Statsforvalteren har ikke avgjørende merknader til kommunens vurdering.

Konklusjon fra statsforvalter:
Kommunens vedtak av 3. februar 2021 i sak om reguleringsplan for Busoppveien 22 stadfestes. Klagen har ikke ført frem.

Statsforvalter - Vedtak i klagesak - detaljregulering - Busoppveien 22 - Bærum kommune 27.02.2021.pdf